30 stycznia 2016

"Rewers" Andrzej Bart (2/2016)

W podtytule książki Rewers widnieje dopisek- nowela filmowa i tak też trzeba podejść do tej niewielkiej objętościowo książeczki. Na podstawie Rewersu powstał film w reżyserii Borysa Lankosza o tym samym tytule. I to bardzo dobry film. Taka czarna komedia (dodatkowo czarno-biała), niebanalna, z dobrą muzyką, klimatyczna i ze znakomitą obsadą (Polony, Janda, Buzek, Dorociński, Woronowicz). Film widziałam nie raz i bardzo go lubię. Z kolei książka stała sobie na półce od lat i czekała.
Ponieważ świetnie znałam film, to widziałam, że i w książce nic odkrywczego mnie nie spotka. Ale zupełnie mi to nie przeszkadzało i przeczytałam ją z ogromną przyjemnością. Warszawa, lata 50-te, czasy powojenne; Sabina, redaktorka w dziale poezji pewnego wydawnictwa, uchodzi za starą pannę, co usilnie próbują zmienić jej matka i babka, z którymi dziewczyna mieszka. Obie kobiety nie ustają w próbach znalezienia dla Sabinki odpowiedniego kandydata. Aż pewnego dnia pojawia się ktoś wyjątkowy... I to bez ingerencji matki i babki. Na pierwszy rzut oka odważny, przystojny i dystyngowany pan, okaże się... Ale to już do przeczytania/zobaczenia. Dodam, że akcja toczy się w dwóch planach czasowych, wspomnianych latach powojennych i współcześnie, kiedy to znacznie starsza Sabina dopowiada o minionych wydarzeniach. I taki zabieg w literaturze też cenię. To jest po prostu bardzo fajne czytadło. Nie mogę inaczej określić tej książki, choć to stwierdzenie kojarzy się pejoratywnie. Zapewniam jednak, że tu dostajemy ciekawą, wciągającą i sympatyczną opowieść. Czyta się miło i błyskawicznie. Ot taka książka na jeden wieczór. Fajnie, że jest w niej kilka zdjęć z filmu, które podsuwają wizerunki aktorów do postaci książkowych. Ja zresztą czytając, cały czas miałam przed oczami Sabinkę-Buzek, matkę-Jandę czy Bronisława-Dorocińskiego i bardzo lubię takie sytuacje (tak samo miałam czytając Jasne, błękitne okna i inne książki). Dla mnie książka Rewers to idealne dopełnienie filmu Rewers. Warto znać i jedno i drugie. Polecam. 
A tutaj link do trailera filmu, dla tych, którzy go jeszcze nie znają:


A. Bart, Rewers, Wyd. W.A.B., Warszawa 2009, s. 167

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz